-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47948 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا اين گفته صحيح است كه آية 41 سورة حجر، در اصل هذا صراطُ عَلِي مستقيم بوده است؟ لطفاً توضيح دهيد و در صورت صحت، مدرك آن را بيان نماييد.

به نظر علماي شيعه آيات و سورهها و همة حروف و كلمات و حركات و سكنات قرآن موجود، همان است كه بر پيامبر اكرمنازل شده و هيچ گونه، تحريفي در ظاهر آن رخ نداده و نخواهد داد. حال اگر در خصوص آيهاي، همانند آيهاي كه شما در پرسش آورديد، روايتي با سند صحيح پيدا شود، كه ظاهر آن دلالت كند بر اين كه اصل آيه چيز ديگري بوده است، در اين حال ما دست از ظاهر آيه برنداشته، بلكه روايت را بر ذكر مصداق و يا تأويل و تفسير آيه حمل ميكنيم و اگر چنين كاري انجام ندهيم، در واقع، با سوء برداشت خود از روايت، هم اتّهام تحريف ظاهري يا لفظي قرآن را پذيرفتهايم وهم به معصومتهمت زدهايم. علامه بحراني(ره) در كتاب البرهان في تفسير القرآن در ذيل آية 41 سورة حجر، چهار حديث نقل مينمايد و ما در اينجا براي رعايت اختصار به ترجمه و توضيح حديث اكتفا ميكنيم.

1. هشام بن حكم از امام صادقنقل ميكند كه: امامدر مورد معناي آيه فرمودند: هذا صراط عليّ مستقيم است.

2. ابوحمزه ثمالي ميگويد از امام صادقپرسيدم از قول خداي عزوجل: قال هذا صراطٌ علي مستقيم امام فرمودند: به خدا قسم آن علياست و او به خدا سوگند ميزان و صراط مستقيم است.( البرهان في تفسير القرآن، علامه بحراني (ره)، ج 2، ص 342، ذيل آية 41 سورة حجر، انتشارات برادران علمي. )

از ظاهر دو روايت ميتوان فهميد كه امامدر مقابل بيان مصداق و يا تأويل آيه بوده و نميخواستند بگويند كه آيه اشتباه است، زيرا لازمة اين سخن، قبول تحريف است.

از طرفي در روايات معتبر ديگر بيان شده كه نام هيچيك از ائمه اطهار: در قرآن ذكر نشده است. ابوبصير (ره) از امام صادقميپرسد: مردم ميگويند چرا خداوند فرموده است: اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم ولي نامي از عليو خاندان او نبرده است حضرت فرمود: در قرآن فريضة نماز نازل گرديد، ولي از ركعات و شرايط آن نامي برده نشد، تا آن كه پيغمبر9 خود بيان نمود.

در اين روايت شريف، اين اصل تثبيت شده است كه قرآن، جاي بيان اصول و كليات فرايض و احكام است و بيان فروع و جزئيات بر عهدة پيامبر9 است، در نتيجه امامتقرير فرمود كه در قرآن نامي از عليو خاندان او نيامده، زيرا بيان آن وظيفه پيغمبر9 بوده است به همين علت هرگونه روايت كه حاكي ازبودن اسم عليو خاندان او در قرآن و سپس ساقط شدن آنها ازقرآن باشد، بر اساس اين روايت، مردود و باطل شناخته ميشود.( ر. ك: تاريخ قرآن، آيت الله محمد هادي معرفت، ص 159 و 164، سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت). )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.